سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اساس دانش، قدرت تشخیص اخلاقی و نمایاندن پسندیده آن و ریشه کن کردن ناپسند آن است . [امام علی علیه السلام]

سلام سرزمین من

آیا در سطح مریخ غار وجود دارد؟

بررسی‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد که به احتمال زیاد غارهایی روی سطح مریخ وجود دارد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دانشمندان برای پیدا کردن این غارها از روش‌های پیدا کردن غار در زمین استفاده کردند. «گلن کاشینگ»(Glen Cushing) و «جات وین»(Jut Wynne)، محققان دانشگاه آریزونای شمالی(NAU) می‌گویند احتمالا نقاط سیاهی که در تصاویر مدارگرد «ادیسه‌» دیده می‌شوند ورودی غارهایی به قطر یک زمین فوتبال هستند!

وین که تحصیل کرده NAU و رهبر پروژه‌ی ردیابی غارهای زمینی-مریخی (USGS) است
می‌گوید: اگر در مریخ حیات وجود داشته باشد، این غارها مکان مناسبی برای جستجوی آن است. این غارها می‌توانند محل‌هایی برای تحقیقات بعدی در مریخ باشند. داخل آن‌ها از تابش‌های خطرناک سطحی در امان است و می‌تواند بستر مناسبی برای رشد موجودات زنده باشد.
کاشینگ از بخش فیزیک و نجوم (NAU) که برای نخستین بار متوجه این نقاط سیاه شد، می‌گوید: غارهای سطح مریخ می‌توانند محلی برای ماموریت‌های بعدی مریخ و پناهگاهی مناسب برای حیات میکروسکوپی باشند.
به تازگی کاشینگ و وین به همراه «تیم تیتوس»(Tim Titus) اخترفیزیکدان (USGS) و «فیل کریستنسن»(Phil Christensen) محقق مرکز تصویربرداری ناسا، یافته‌های خود را در سی و هشتمین کنفرانس علوم سیاره‌ای ارائه داده‌اند.
وین می‌گوید: ما فکر می‌کنیم که این هفت نقطه سیاه در واقع مجراهایی هستند که در اثر فروریختن مواد سطح به وجود آمده‌اند و می‌توانند بستری مناسب برای حیات باشند. این کشف اهمیت زیادی دارد.


با بررسی تابش‌های گرمایی این نقاط، گروه به این نتیجه رسید که این نقاط غار هستند. این عکس‌ها را مدارگرد ادیسه تهیه کرده است. در این تصاوبر هفت نقطه سیاه در اطراف آتشفشان بزرگ آرسیا مونز(Arsia Mons) مشاهده می‌شوند. ناحیه‌ای که از نظر زمین‌شناسی فعال بوده است.


این حفره‌ها دیواره‌ای ندارند و اثری از برخورد در آن‌ها دیده نمی‌شود؛ بنابراین در اثر برخورد شهاب‌سنگ به وجود نیامده‌اند.


به نوشته نجوم، «نادین بارلو» متخصص شناسایی دهانه‌های برخوردی سطح مریخ از بخش فیزیک و نجوم (NAU) می‌گوید: این غارها محل خوبی برای انباشته شدن مقادیر زیادی یخ است که می‌تواند به عنوان منبع تامین آب ماموریت‌های سرنشین‌دار آینده مورد استفاده قرار گیرد.


وین می‌گوید: برای پیدا کردن این غارها از امواج فروسرخ استفاده کردیم. این روش برای پیدا کردن غارها در زمین کاربرد دارد. این غارها دهانه‌هایی با قطر بین 100 تا 275 متر دارند و عمق تقریبی آن‌ها 140 متر است.


کریستنسن می‌گوید:گام بعدی برای بررسی این غارها استفاده از داده‌های مدارگرد اکتشافی مریخ است. این مدارگرد می‌تواند با تصویربرداری مایل از این گودال‌ها مشخص کند که دیواره‌های داخلی این غارها چه شیبی دارند و آیا در عمق بیشتر فاصله آن‌ها بیشتر می‌شود یا خیر؟

 

 




علی ::: چهارشنبه 86/3/2::: ساعت 9:27 صبح

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 0


بازدید دیروز: 0


کل بازدید :2376
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>لینک دوستان<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<